Celodenní program

Termíny pro šk. rok 2024/2025

09.09. – 08.11.2024, 18.11.2024 – 30.01.2025, 17.02. – 16.04.2025, 28.04.2025 – 20.06.2025

Oddělení celodenní péče je určeno pro děti z řad našich stávajících i nových klientů a zajišťuje jak individuální práci s dětmi v rámci individuálního školního vzdělávacího programu v úzké spolupráci s kmenovými školami dětí, tak aktivní odpolední volnočasový program pod vedením odborných vychovatelů.

Program je zaměřen zejména na školní a volnočasovou oblast spočívající v zajištění každodenní školní výuky včetně přípravy na vyučování, volnočasové aktivity formou pravidelných odpoledních programů zaměřených na rozvoj zájmové činnosti, osobnostního růstu a řešení problému klienta.

Celodenní program je nabídkou klientům a jejich rodičům v případě, že se nedaří dosáhnout stanovených cílů ambulantní péčí. Je dobrovolný a je nabízen na základě doporučení ambulantního oddělení.

Velký důraz je kladen na spolupráci s celou rodinou klienta a jeho kmenovou školou. Intenzivní kontakt s rodinou každého dítěte poskytuje možnost nacházet přesnější a účinnější řešení problémů, se kterými se klienti potýkají. V rámci programu se uskutečňují pravidelná rodinná sezení, rodiče jsou zapojeni do rodičovské skupiny.

Charakter programu – otevřený, klienty je možné zařazovat průběžně. Délka programu je upravována dle aktuálních potřeb dítěte, zpravidla 8 – 12 týdnů. Program je realizován v průběhu pracovního týdne dle denního režimu, po ukončení programu odchází děti domů. Po absolvování 14denního adaptačního období v OCP, v  rámci zachování kontinuity s výukovým procesem a kontaktem s vrstevníky v kmenové škole, absolvuje každé dítě jeden den v týdnu výuku ve své kmenové škole za doprovodu pracovníků SVP. 

Kapacita programu: 6 – 8 klientů (koedukovaná skupina)

Cílová skupina – děti plnící povinnou školní docházku, u nichž je ambulantní péče nedostačujícím formátem. Děti školsky zanedbané, vyžadující diagnostiku individuálního učebního stylu a jeho fixaci. Děti s výraznými deficity v učební látce z důvodu masivnější absence, děti s destruovaným režimem dne a potřebou fixace všedních a rutinních stereotypů. Děti indikované pro takový program osobnostně psychodiagnostickými výstupy.

Obsah a cíl programu:

·        Důraz na vzdělávací a reedukační činnost

·        Vzdělávání realizované dle ŠVP z kmenové školy

·        Úzká spolupráce s kmenovou školou

·        Provázanost ŠVP a IVP

·        Individuální přístup

·        Speciálně pedagogická a psychologická péče

·        Zapojení rodičů do rodičovské skupiny

·        Pravidelné rodinné intervence

·        Volnočasová a sportovní činnost

·        Krátkodobý výjezdový terapeutický program

Forma přijetí: na základě smlouvy o pobytu v oddělení celodenní péče, podle ustanovení §16 odst. 3 zákona č 109/2002 Sb. a §9 odst. 2, 3 vyhlášky č. 458/2005 Sb.

Úhrada za stravování klienta v souladu s §16 odst. 3 zákona č.109/ 2002 Sb. a §9 odst. 4 vyhlášky č. 458/2005 sb.

Následná péče je nedílnou součástí OCP. Dítě po ukončení programu zůstává na základě individuálních potřeb v péči ambulantního oddělení.

Podklady k pobytu:

·        Smlouva o celodenní péči

·        Seznam věcí

·        Potvrzení o bezinfekčnosti

·        Kopie karty zdravotní pojišťovny

·        Léky, které dítě užívá s přesným rozpisem dávkování

·        OP u dětí nad 15 let

·        Individuální ŠVP zpracovaný z kmenové školy

Skupinová činnost s klienty oddělení celodenní péče probíhá formou:

a)      Vzdělávací a reedukační

b)      Preventivně výchovnou, výchovnou a sociálně rehabilitační

c)      Volnočasovou a sportovní

d)      Krátkodobého výjezdového terapeutického programu

a)      Vzdělávací a reedukační činnosti

Vzdělávací a reedukační činnosti jsou organizovány ve skupině klientů uspořádané obdobně jako žákovský kolektiv v běžné školní třídě. Činnosti jsou diagnosticky, výukově a podle potřeby též reedukačně zacíleny na rozpoznání a využití individuálního kognitivního stylu každého klienta a osvojení si odpovídajícího stylu učení. Zejména v odpoledních hodinách probíhá v rámci výchovně vzdělávací činnosti příprava na školní vyučování, osvojování si správných metod učení, zdokonalování získaných dovedností a návyků.

b)      Preventivně výchovné, výchovné a sociálně rehabilitační činnosti

Preventivně výchovné, výchovné a sociálně rehabilitační činnosti se skupinou jsou pedagogickými pracovníky organizovány s využitím pedagogických metod s terapeutickým potenciálem (např. artefiletika, arteterapie, muzikoterapie, výchovná dramatika, socioterapie, psychogymnastika, relaxační techniky, psychologické metody podporující sebereflexi, režimové výchovné prvky). Činnosti jsou zacíleny na žádoucí změny v prožívání a chování klientů.

c)      Volnočasové a sportovní činnosti

Volnočasové a sportovní činnosti s výchovnou skupinou jsou plánovitě zacíleny na osvojení různých relaxačních metod, zvýšení tělesné zdatnosti a odolnosti klientů vůči sociálnímu stresu, adaptivní řešení problémových nebo potenciálně konfliktních situací včetně posilování sociálně-komunikačních dovedností spolupráce ve skupině.

d)      Krátkodobý výjezdový terapeutický program

Krátkodobý výjezdový terapeutický program je uskutečňován v rozsahu 3 až 5 dnů a  vychází ze zásad zážitkové pedagogiky, které jsou popsány výše.

Seznam potřebných osobních věcí dítěte

  1. Učební pomůcky (sešity, učebnice, psací potřeby, pravítko, kružítko)
  2. Přezůvky
  3. Svačina na celý den včetně pitného režimu
  4. Oblečení na sportovní aktivity, každou středu plavky a ručník